Řemen, řetěz nebo kardan?

Na trhu můžete najít nepřeberné množství motocyklů, z nichž většina je opatřena řetězem. Proč tomu tak je? Proč jsou právě řetězy nejpoužívanějším prvkem pro přenášení výkonu na zadní kolo?

motorka

Dlouhá historie a jednoduchost

Mohlo by se zdát, že například řemen nebo kardanová hřídel je mnohem jednodušší. Je tomu však skutečně tak? Inu, možná je potřebné podívat se na historii. Nikoliv kardanová hřídel nebo řemen, ale právě řetězy byly prvními elementy, které se používaly při přenášení točivého momentu z hnací na hnanou hřídel, v případě motocyklu z motoru na zadní kolo. Velkým důvodem pro tuto skutečnost https://fikacek.blog.idnes.cz/blog.aspx%3Fc%3D489971 byla jistota, že se tu sílu a výkon skutečně podaří přenést. V minulosti totiž nebylo možné přenášet síly prostřednictvím řemenů, neboť jednoduše nebylo možné vyrobit tak silný řemen, který by byl spolehlivý. Dalším prvkem však byla kardanová hřídel, která se zdá být ideální. I v tomto případě se však válečková konstrukce klasických řetězů, jako jsou v sortimentu http://berantuning.cz/List/Retezy, jevila jako ideální. Kardan totiž nemusel vyhovovat potřebám daného stroje, což je i případ motocyklů.

Proč jsou řemeny a kardany osazovány?
Důvodem může být nejenom funkce, která je v současné době mnohem sofistikovanější a propracovanější, ale také vzhled. Tyto speciální převodové mechanismy totiž dodávají motocyklům netypický vzhled, což je výhoda v nevýhodě. Jakmile totiž někdo, kdo má rád klasické motocykly, vidí ten s řemenem nebo kardanem, nemusí se mu takový stroj líbit.

ozubený řemen

Je však zřejmé, že otázka použití těchto prvků v konstrukci motocyklů není otázkou pouze vzhledu. Svou podstatnou funkci hrají i provozní parametry, popřípadě pak údržba, která musí být prováděna. Když se však podíváte nepříjemnosti, které jsou spojené s údržbou kovových válečkových článků, pak vám bude jasné, že řemeny a kardan se jeví jako mnohem vhodnější a logičtější možnost.

Řemen, řetěz nebo kardan?
Ohodnoťte příspěvek